Ammattilaisten tehtävä on murtautua esteiden läpi- sukupuoliko tabu?

12.11.18

Vuonna 2008 istuin ammattikorkeakoulun pääsykoetilaisuudessa. Haastattelija kysyi minulta, että mistä aiheista pitäisi puhua sosiaalialalla enemmän. Vastaukseni oli tuolloin tabut. Kymmenen vuotta myöhemmin havahdun samaan ajatukseen. Tällä kertaa on eri tabu mielenpäällä kuin silloin. Aika on mennyt monien tabujen ohi ja nykyisin ne arkipäiväistyneet.

Ammattilaisten tehtävä on murtautua esteiden läpi, korjata huonoja rakenteita, jotta lopulta työn tuloksena ihminen saadaan osaksi yhteiskunnan jäsenyyttä, kun rakenteet ovat rajoitteista muuttuneet mahdollistajiksi. Olen monta kertaa löytänyt itseni tilanteista, joissa sanotaan, että tämän asiakkaan kohdalla toinen sukupuolenedustaja on parempi aloittamaan työskentelyn asiakkaan kanssa. Ei toisen ammattiryhmän tai tutkinnon omaava ammattilainen vaan sukupuolensa edustaja.

Miehet ja naiset saavat saman koulutuksen, meillä on sama teoreettinen, eettinen viitekehys, meille annetaan tasavertaisesti työvälineitä toimia asiakkaiden kanssa, henkilökemiat ja persoonallisuuden piirteet ovat yksilötekijöitä, joilla ei ole mitään tekemistä sukupuolen tai ammatillisuuden kanssa. Vaakakupissa olisi parempi tarkastella eettistä työotetta, kohtaamistapaa, kykyä olla läsnä tai koulutusta – ainakin se olisi tasa-arvoista.

Molempia sukupuolensa edustajia tarvitaan, mutta kun puhutaan asiakkaan hyväksi tehtävästä työstä meidän ammattilaisten ei tulisi jumiutu yhteen tekijään asiakkaalle sopivaa työntekijää valitessa. Hyvä on pysähtyä hetkeksi pohtimaan, että jarrutammeko me asiakkaan hyväksi tehtävää työtä katsoessamme vain tilannetta sukupuolen näkökulmasta.

Haluan kääntää peilin katsomaan myös toiseen suuntaan tätä ilmiötä. Jos perhesyyt, taustat, elämäntilanne ja muut muuttujat ovat samat, saavatko asiakkaat yhtäläistä palvelua sukupuolestaan huolimatta. Odotetaanko toisen kohdalla kauemmin palveluiden aloittamista kuin toisen. Hyvä olisi käyttää hetki pohtimiseen, kuinka sukupuolisuus vaikuttaa sosiaalihuollon kentällä asiakkaan kuin työntekijän näkökulmasta.